Maar deze (fictieve) volgers zijn waardeloos als je daar niet zelf je tijd en aandacht ingestoken hebt. Want waarom volg jezelf iemand? Omdat die je iets te bieden heeft, het oude vertouwde principe van WIIFM (what's in it for me?). Als je volgers niets te bieden hebt dan zullen ze ook niets met je bijdragen doen.
Ik volg bijvoorbeeld @fgeerdink en @Turkeyreport om op de hoogte te blijven van actuele ontwikkelingen in Turkije. En ik volg @msijbom omdat hij de burgemeester is van het dorp waarin ik woon en daar regelmatig over bericht. @karinkeur volg ik omdat ze mijn vrouw is en omdat ze interessante informatie geeft over opvoeden, jeugd en gezin.
Aan de andere kant wordt ik gevolgd omdat ik informeer over social media, mobiele toepassingen en online business. En @karinkeur wil natuurlijk weten waar ik zoal uithang.
Er zijn eigenlijk drie categorien mensen die interessant zijn voor je sociale netwerk:
- Organische contacten
- Doelgroepen
- Beïnvloeders
Organische volgers
Dit zijn de mensen die je volgen omdat ze je gewoon interessant, infiormatief, onderhoudend vinden, of omdat ze gewoon een van je vrienden zijn. Met deze groep mensen heb je gewoonlijk een interactie en conversatie. En door die interactie vinden andere mensen uit het netwerk van deze contacten het interessant om je ook te gaan volgen.Dus door echte conversaties en echte contacten groeit het aantal volgers met mensen die je echt interessant vinden. Kijk zelf maar eens naar het lijstje mensen dat je volgt en die jou volgen. En?
Doelgroepen
Met deze groep leg je contact omdat ze tot je doelgroep behoren. Als je fietsen verkoopt kun je zoeken naar mensen die twitteren over fietsen en die fietsen in hun bio noemen. Ze zullen je terug volgen omdat jouw tweets ook over fietsen gaan. Zo zullen veel mijn volgers geïnteresseerd zijn in #socialmedia #mobile #webshop #Turkey of #cloudcomputing. Dit kun je op verschillende manieren meten, bijvoorbeeld met Klout.com en door het juiste gebruik van Bit.ly.
Deze mensen zijn niet geïnteresseerd in het aantal volgers dat je hebt maar in de onderwerpen waarover je twittert. En vaak is dat wederzijds.
Beïnvloeders
Een derde belangrijke groep om mee te verbinden zijn mensen die je doelgroep beïnvloeden. Dit zijn niet per definitie je vrienden en ook niet je potentiële klanten. Het zijn specialisten op jouw terrein. Fietsen bijvoorbeeld. Of social media. Het kunnen weblogs van tijdschriften of experts van leveranciers zijn, en ook journalisten en specialisten. Ze schrijven over specifieke onderwerpen en worden daardoor gevolgd door een relatief grote groep.
Door het volgen van en interactie hebben met beïnvloeders zul je bij een grote groep opvallen waardoor mensen uit die groep je gaan volgen omdat ze geïnteresseerd zijn wat jij te melden hebt over het thema.
Ook bij social media gaat kwaliteit boven kwantiteit. Probeer niet je aantal volgers op te pompen ten koste van een publiek dat betrokken, interactief en betrokken is.
Bij Starsale kun je elke maand workshops volgen over het gebruik van Twitter en andere sociale netwerken.
Ook bij social media gaat kwaliteit boven kwantiteit. Probeer niet je aantal volgers op te pompen ten koste van een publiek dat betrokken, interactief en betrokken is.
Bij Starsale kun je elke maand workshops volgen over het gebruik van Twitter en andere sociale netwerken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten