maandag 12 maart 2012

De 4 vormen van engagement op Twitter

Leo Widrich, medeoprichter van BufferApp, heeft op zijn weblog de verschillende vormen van Twitter 'engagement' teruggebracht tot vier.

Wat is engagement eigenlijk?

Engagement is een Engelse modeterm die veel wordt gebruik door social media marketeers. Letterlijke vertalingen uit het woordenboek zijn niet echt van toepassing. Engagement gaat over het betrekken van je doelgroep bij je online activiteiten zoals de website en social media. Engagement gaat dus over interactie en over betrekken.

Engagement kan verschillende doelen hebben zoals meer bezoekers op de website, feedback krijgen, loyaliteit en meer omzet in je webshop of in je winkel.

4 vormen van Twitter engagement

Dit zijn de vier elementaire vormen van engagement op Twitter
  1. Klikken op je links
  2. Re-tweet van je berichten
  3. Je wordt gevolgd 
  4. Je krijgt antwoord (reply) of je wordt genoemd (mentioned)
1. Klikken op links.

Een van de meest belangrijke vormen van engagement is dat mensen klikken op de links in je berichten. Als je deze techniek goed beheerst heb je een krachtige tool om verkeer naar je website te leiden waardoor je (meetbaar) profiteert van je Twitter inspanningen.

Zorg voor informatie die je doelgroep aanspreekt en verwijs naar meer informatie via een link. Door gebruik te maken van bijv. bit.ly is de link meetbaar geworden. Zorg ook voor de juiste momenten en frequentie van berichten. Dus niet 5 berichten ineens bij de eerste kop koffie om half negen maar zorg voor een goede spreiding.


In mijn artikel 5 tools voor optimaal Twitter gebruik beschrijf ik hoe je dit kunt bereiken.

2. Re-tweet van je berichten

Bij een re-tweet plaatst een va je volgers (of een volger van een volger) jouw bericht op zijn of haar tijdlijn zodat je de volgers van iemand anders bereikt. Hierdoor wordt het bereik van je Tweet en dus ook van je link vergroot. Door een re-tweet bereik je dus nieuwe mensen en kun je je netwerk vergroten en je bereik vergroten.

Drie belangrijke factoren voor een re-tweet zijn:
  • houdt het kort en leesbaar
  • zorg voor een goede timing
  • schrijf pakkende en relevante berichten
In de tool BufferApp kan ik precies zien hoe vaak er op mijn linkjes geklikt wordt, of er re-tweets zijn en en wat het totale bereik is. Hieronder een voorbeeld van enkele tweets:
In dit voorbeeld kun je goed zien wat het effect is van een re-tweet op het bereik bij het tweede bericht.

3. Je wordt gevolgd

Een andere belangrijke manier voor meer engagement op Twitter is dat meer mensen je gaan volgen. Dit gebeurt bijvoorbeeld naar aanleiding van een re-tweet maar ook omdat mensen zoeken naar onderwerpen op Twitter en in Google. Zorg er dus voor dat zoekwoorden die belangrijk zijn om je doel te bereiken opgenomen worden in je tweets.

Staar je niet blind op het aantal volgers. In mijn artikel Het aantal volgers op Twitter - size doesn't matter leg ik dit uit en geef ik aan welke soorten volgers interessant zijn.

4. Je krijgt antwoord (reply) of je wordt genoemd (mentioned)

Dit lijkt een van de meest voor de handliggende vormen van engagement om dat je in gesprek gaat met anderen via Twitter. Maar voor veel mensen is het ook een van de meest moeilijke vormen van engagement. Want hoe begin je een gesprek met een wildvreemde?

Je kunt dit doen door uitdagende vragen te stellen of stellingen te poneren. Je kun ook de vragen van anderen beantwoorden. 

Zo kijk ik dagelijks op Twitter of er vragen zijn over social media, Facebook, Twitter en Pinterest. In Nederland wordt de hashtag #dtv of #durftevragen gebruikt door mensen die antwoord willen op een vraag. Ik stuur ze dan een link naar het betreffende artikel op mijn weblog. En kijk eens naar de reacties (over engagement gesproken):


Door op een slimme manier met Twitter om te gaan met een focus op engagement bereik je meer mensen en krijg je meer bezoekers op je website, webshop of in je winkel.

Wie meer wil weten over de professionele toepassing van Twitter en andere sociale netwerken verwijs ik naar mijn workshops die ik elke maand geef over dit onderwerp. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten